صفحه اصلي روايتگر http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TlM4eEwyaHZiV1VtTHlNakkwTnZiblJsYm5Rakl5TXYtdEpvWGNFV2J1dkElM2Q=/صفحه اصلي
اطلاعیه ها http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/T0M4eEx6a21ORGNtTUNZd0lVMXZaR1ZzSmpFME9TOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtQTBITVRJQzFBeGclM2Q=/اطلاعیه ها
دريافت آثار http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TVRJdk1TOHpOQ1kySmpBbU1DOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtTjl6NjNsNXNXekUlM2Q=/دريافت آثار
تماس با ما http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TVRJdk1TOHpOQ1kwSmpBbU1DRkJjbU1tTUM4akl5TkRiMjUwWlc1MEl5TWpMdyUzZCUzZC1MVmhQMyUyZkFraWtZJTNk/تماس با ما
ورود به سيستم http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TVRJdk1TODFOaVloUVhKakpqQWhZMkZ3ZEdOb1lUMTBjblZsSVdac1kzSmxZWFJsZFhObGNqMW1ZV3h6WlNGbWJISmxjMlYwY0dGemN6MW1ZV3h6WlNGMGFYUnNaVDNaaU5peDJZallyeURZcU5tSElOaXoyWXJZczlpcTJZVWhMeU1qSTBOdmJuUmxiblFqSXlNdi1VaTR3bjZkSHJKZyUzZA==/ورود به سيستم
ثبت نام http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TVRJdk1TODFOeVloUVhKakpqQWhZMkZ3ZEdOb1lUMW1ZV3h6WlNGblpXNWxjbUYwYjNKd1lYTnpQV1poYkhObElYZGhkR1Z5YldGeWF6MW1ZV3h6WlNGMGFYUnNaVDNZcTlpbzJLb2cyWWJZcDltRklTOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtZ2UzbCUyZks2MTdCcyUzZA==/عضويت
فراموشي رمز عبور http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TVRJdk1TODFPQ1loUVhKakpqQWhZMkZ3ZEdOb1lUMW1ZV3h6WlNGMGFYUnNaVDNaZ2RpeDJLZlpoZG1JMkxUWmlpRFlzZG1GMkxJZzJMbllxTm1JMkxFaEx5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LSUyZkN2MEpreWQ3MmMlM2Q=/فراموشي رمز عبور
گنجينه راويان http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/Tmk4eEx6RTFPQ1l5TlNZd0x5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LTZmQmFaeDBUTUxNJTNk/گنجينه راويان
راهيان نور http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/Tnk4eEx6RTFPQ1l5TmlZd0x5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LXlyekZ1aFpJJTJiVzQlM2Q=/راهيان نور
ايثار و شهادت http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TVRBdk1TOHhOVGdtTXpBbU1DOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtZnZoZTVTQjdYNjQlM2Q=/ايثار و شهادت
ويژه نامه http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/T0M4eEx6RTFPQ1l5TnlZd0x5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LUZqOTg5cGNGJTJmb0UlM2Q=/ويژه نامه ها
رسانه هاي شهدايي http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/T1M4eEx6RTFPQ1l5T1NZd0x5TWpJME52Ym5SbGJuUWpJeU12LVUlMmJxMzRkTzRaTHclM2Q=/رسانه هاي شهدايي
نمايه ها http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TVRFdk1TOHhOVGdtTXpFbU1DOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtRSUyZjhZNVBzSyUyYlY0JTNk/نمايه ها
پاسخ به شبهات http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/TVRVdk1TOHhOVGdtTWpnbU1DOGpJeU5EYjI1MFpXNTBJeU1qTHclM2QlM2QtbiUyYkhRVVolMmZhelg0JTNk/پاسخ به شبهات
صفحه اصلي http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/T0M4eEwyaHZiV1VtTHlNakkwTnZiblJsYm5Rakl5TXYtcDZnSUNFaElwMEElM2Q=/صفحه اصلي
ارتباط با ما http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/T0M4eEwyTnZiblJoWTNSMWN5WTBKakFtTUNGQmNtTW1NQzhqSXlORGIyNTBaVzUwSXlNakx3JTNkJTNkLUJnSk9yJTJmNWM1eW8lM2Q=/ارتباط با ما
درباره ما http://ravayatgar.ir/http://ravayatgar.ir/fa/T0M4eEwyTnZiblJsYm5SbmNtOTFjR3hwYzNRbU16TW1NQ1l3SVVGeVl5WXdMeU1qSTBOdmJuUmxiblFqSXlNdi04MDdLd0lRWEFiayUzZA==/درباره ما
پايگاه تخصصي راويان|روايتگر - حجت
لطفا صبر کنید
Alternate content if Flash is not supported
صفحه اصلی>گنجينه راويان>رسانه متني>سوژه هاي تبليغي
نویسنده:
امتیاز به مطلب:
5.0 (1)
/1
1393/01/18
بازدید: 9088
سوژه هاي تبليغي

حجت الاسلام دكتر رفيعي: قرآن بايد در متن زندگي مسلمانان باشد

 گفتاري از استاد رفيعي / چكار كنيم كه قرآن در متن زندگي ما قرا بگيرد و در حاشيه نباشد

روايتگر :
..... قرآن براي ما غريب است . فردي وارد مسجد پيامبر شد و گفت كه من غريب هستم و كسي را ندارم . پيامبر فرمود : غريب چهار چيز است . يكي اينكه قرآني در خانه اي باشد و خوانده نشود ، يكي مسجدي باشد و در آن نماز خوانده نشود ، يكي انسان صالحي كه در بين كافران باشد ، يكي هم كسي كه قرآن مي خواند ولي در راههاي منفي بكار مي برد . يزيد وقتي سر اباعبدالله را براي او آوردند ،  قرآن مي خواند . ما بايد براي اينكه قرآن در متن زندگي ما قرار بگيرد ، اول بايد اهميت قرآن را بگوييم و بعد آنرا جا بيندازيم . مردم اول بخاطر اهميتش سراغ چيزهايي كه تبليغ ميكنند مي روند و بعد به دنبال اثر آن مي روند .
صدها روايت و آيه در قرآن در اهميت بيان قرآن وجود دارد . در سوره ي مُزمل دهها سفارش هست در مورد نماز و ... دو تا از سفارشات تكرار شده است كه اثرآن ذكر است . در قرآن قبل از بحث آفرينش در مورد قرآن صحبت مي كند . الرحمن علم القرآن خلق الانسان . وقتي پيامبر مبعوث ميشود ، اولين صحبتي كه ميشود اقرا باسم ... در تمام آيات ، قرآن محور است . اين خيلي مهم است .
روايتي از نهج البلاغه مي گويم . بدانيد كه بخش عمده اي از نهج البلاغه در مدح قرآن است . در اين كتاب 140 آيه قرآن را قرائت كرده است و استشهاد آورده است . در چند جا آيات را تفسير كرده است . خطبه ي 221 و 222 و 223 تفسير قرآن است . اولين خطبه ي نهج البلاغه در وصف قرآن آمده است . در خطبه 186    مي فرمايد : مردم بدانيد كه اين قرآن تنها نصيحت گري است كه درآن خدعه نمي كند ، هدايتگري است كه گمراهي در آن نيست ، سخنگويي است كه دروغ نمي گويد ، هر كس با اين قرآن نشست ، وقتي از كنار قرآن بلند ميشود ، هدايتش افزايش پيدا ميكند و جهالت در آن كاهش پيدا ميكند . خطبه 198 مي فرمايد : اين قرآن عطش عالم را رفع مي كند ، بهار دلهاي فهميده و عالم است و راهنماي انسان صالح است و قرآن دارويي است كه عوارض ندارد و نوري است كه هيچ وقت خاموش نميشود .
ده ها وصف براي قرآن در خود قرآن آمده است . از جمله نور ، فصل الخطاب ،  كتاب و ... حالا چطور مي توانيم قرآن را در جامعه كاربردي كنيم ؟ حتي در گفتگوهاي مان قرآن را كاربردي كنيم . حتي وقتي خانم يا آقا در خانه عصباني ميشود ، يك طرف مي تواند بگويد والكاظمين الغيظ  و العافين علي الناس . تا تصادف ميشود طرف بگويد : لاحول ولا قوة الا بالله . در اين صورت فرهنگ عمومي ما اصلاح ميشود . الان شما با بستگانتان انس پيدا مي كنيد . بعضيها با طوطي انس پيدا ميكنند ، به او غذا ميدهند ، مدتي با هم هستند و ديگر حاضر نيست كه اين طوطي را بفروشد . مي گويد من با او انس پيدا كرده ام  . يكي با محله اي انس پيدا ميكند .
انس با قرآن

اُنس يعني چه ؟ آنجايي كه حجاب رفع بشود و رابطه دو چيز صميمي بشود . من وقتي به اين كتاب انس پيدا كردم ، ديگر نمي توانم آنرا زمين بگذارم . و از من جدا نميشود . يكي دوست دارد با حَرَم انس پيدا كند . انس با قرآن از چند طريق است . يكي همين خواندن و قرائت قرآن است . كسي روز پنجاه آيه از قرآن را بخواند ، غافل نيست . البته رده ي افراد هم فرق مي كند . كسي بازنشسته است و مي تواند روزي دو جزء قرآن بخواند و كسي كه از صبح سر كار مي رود و شب خانه مي آيد ولي خوب ده يا بيست آيه كه مي تواند بخواند . توقعي كه از شما هست ، از او نيست . آب دريا گر نتوان كشيد ، هم بقدر تشنگي بايد چشيد .خدا مي فرمايد : اول قرآن را براي مردم بخوان ، تلاوت كن .
نكته ي دوم اين است كه انسان با چيزي ميتواند انس پيدا كند كه آنرا بشناسد . دختر بچه با عروسكش انس پيدا مي كند زيرا عروسك را مي شناسد . اگر بچه ي شما گريه كرد و شما سند خانه رابه او دادي ، گريه اش متوقف ميشود ؟ خير ولي اگر شما اين سند را به كسي كه چكش گير است بدهيد ، قدرش را مي داند زيرا اين را مي شناسد . براي انس بايد شناخت پيدا كرد . براي انس با قرآن بايد قرآن را بشناسيم و آن ترجمه ي قرآن و شان نزول هاي قرآن (يعني چه اتفاقي افتاد كه اين آيه آمد )است كه بسيار زيبا است . اين ديگر سطوح دارد . من از دانشجوي سال اول مهندسي توقع فهم قرآن در سطح علامه طباطبايي نداريم . در حدي كه من اين ده آيه را مي خوانم     ترجمه اش را هم مي خوانم . بعضي ها ميگويند كه قرآن عربي است و ما نمي فهميم .
اگر بخواهي امتحان دكترا بدهي ، تافل را مي خواني ؟ شما هر كشور جهان بخواهي بروي ، مقداري از زبان آن كشور را ياد مي گيري و ميگويي شرط آن كشور ، زبان است . شرط فهميدن قرآن هم زبان است . زبان قرآن با زبان عربي نقاط مشترك زيادي دارد. ما حتي فارسي آنرا هم نمي خوانيم . نماز ما را از فحشا و منكر باز مي دارد . ترجمه ي قرآن زياد داريم و الان ترجمه ي گروهي هم داريم ، يك گروه نشسته اند و ترجمه كرده اند . ترجمه ي الهي قمشه اي هم هست . فراتر از ترجمه ، تفسير است . من به كشوري براي تبليغ رفته بودم  و آقايي امام جماعت بود . جوان بيست و دو ساله اي بود كه حافظ قرآن هم بود . در ايران خيلي روي قرائت قرآن كم كار شده است . اين   بچه هاي دبيرستاني استعداد زيادي دارند كه بتوانند حداقل دعاهاي قرآن را حفظ كنند و يا دو جزء آنرا حفظ كنند . ايشان گفت كه من يك دور تفسير خوانده ام . يك تفسير يك جلدي مختصر را آورد و گفت اين را خوانده ام . تفسير الميزان هم يك جلدي شده است . تفسير الميزان هم تفسير خوبي است . بعضي ها كتاب را هم براي جلدش مي خرند تا سيستم كتابخانه شان درست بشود . اين فايده ندارد . ايشان كتاب را بعنوان دكور استفاده مي كنند .
 چرا در زندگي ما  نور قرآن ديده نميشود
...وصف قرآن به نور را خدا در قرآن معرفي كرده است . الله نور السموات و الارض ، الصلاة نور . خيلي از واژه هاي ديني ما با نور تشبيه شده است . تاثير پذيري از قرآن كريم درجات و رتبه هاي مختلفي دارد . يكي ممكن است در مرحله ي قرائت باشد و يكي در مرحله ي فهم باشد ، يكي در مرحله ي تدبر باشد . ما از يك تابلوي نقاشي چندين برداشت داريم . من اگر نگاه كنم ، ميگويم زيباست ولي يك هنرمند ممكن است هنرهاي بيشتري در اين تابلو ببيند .

خاصيت قرآن كريم نور است . ما بايد اين نور  را در زندگي مان ملموس كنيم . پزشكي ميگفت : من قبل از عمل وضو مي گيرم و قرآن مي خوانم . به من يك احساس امنيت و آرامشي دست مي دهد . حالا ممكن است كسي بگويد كه اين ها تلقيني است و انسان به خودش تلقين مي كند . اين وعده اي است كه قرآن داده است . وقتي خودش ميگويد : الا بذكرالله تطمئن القلوب . خود قرآن هم ذكر است . يكي از اسامي قرآن ذكر است . اين تاثير همان آرامشي است كه در زندگي ايجاد ميكند .

امام سجاد (ع) مي فرمايد كه اگر همه عالم بميرند ولي قرآن با من باشد وحشت نمي كنم . چرا مسافر را از زير قرآن رد ميكنند ؟ چرا عروس خانم هنگام خواندن خطبه عقد نگاهش به قرآن است ؟ براي اينكه دغدغه از او گرفته شود . وقتي مي خواهيد خدا با شما سخن بگويد ، قرآن بخوانيد . اگر ما معتقد هستيم كه اين عالم ، خدايي دارد و اين خالق مدبر عالم است ، اين قرآن كلام اوست . خود قرآن مي فرمايد : تو نمي تواني از خودت ، نسبتي به ما بدهي . اگر قرار باشد كه پيامبر از خودش نسبتي به ما بدهد ، ما جانش را مي گيرم .

وقتي جبرئيل آيه هاي قرآن را مي آورد ، پيامبر در حفظ كردن آن عجله مي كرد و خدا در سوره فرقان مي فرمايد : اي پيامبر عجله نكن ، ما خودمان آن را حفظ مي كنيم . همانطور كه به اين كلام وحي نمي توان دست بي وضوء گذاشت ، فهم بي وضوء هم نمي توان داشت . فردي گفت به تبت يدا ابي لهب و تب هم نمي توان دست گذاشت ؟ گفتم كه امام خميني فرمودند : آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند . در اينجا آمريكا مقدس نيست كلام امام مقدس است . پس تبت يدا ... هم كلام خداست .

قرآن مي فرمايد : اين قرآن نور است و اگر براي ظالم خوانده شود برايش خسارت ميآورد . قاري را سر قبركسي گذاشتند كه شبانه روز برايش قرآن بخواند . قاري نصف شب فرار كرد و گفت كه مرده بخوابم آمد و گفت كه نمي خواهم برايم قرآن بخواني ، هرچه تو بيشترمي خواني ، بيشتر توي سر من مي زنند كه چراعمل نكردي ؟ لايمسسه الا  المطهرون قرآن را مسح نمي كند مگر پاكيزه . آقايان مي گويند يك معنايش دست  بي وضو به قرآن دست نگذاريد و معناي ديگرش اين است كه هر چه قدر طهارت باطني بيشتر باشد ، فهم قرآن بيشتر است . ذالك الكتاب لا ريب فيه هدا للمتقين . اين متقين يعني زمينه ي پذيرش .

الان شما به دبيرستان برويد ،  تا دلت نخواهد درس ها را نمي فهمي . امان از آن موقعي كه كسي نخواهد . طرف مي گفت كه من دست در گوشم ميكنم كه وحي را نشنوم . با فرض اينكه عظمت قرآن رامي فهميد و مي گفت سحر است و قول بشر نيست . پس اگر ما آثار قرآن را در زندگي مان نمي بينيم بخاطر اين است كه زمينه اش در ما نيست و بايد طهارت قلبي داشته باشيم . اگر من همه ي گناهان را انجام بدهم ، معلوم است كه از قرآن لذت نمي برم . اين مثل چاه متعفن است كه مي خواهي روي آن آب بريزي و فايده اي ندارد . شما در يك ظرف گِلي شير بريزيد ، شير گِلي ميشود . شما بتدريج معصيت را كنار بگذاريد و وارد قرآن بشويد . با هم برويد . مثل اين است كه شما با عينك مشكي دريا را مي بينيد و مي گوييد اين كه سياه است ،  چه لذتي دارد كه مي گويند ؟ يك كمي از پايين عينك نگاه كن و بعد عينك را بردارد .

پس ما بايد زمينه را در خودمان مطرح كنيم . خواند اشعار حافظ و سعدي به زبان فارسي لطافتش بيشتر است . پس خواند قرآن به زبان عربي هم لطافتش بيشتر است . در ترجمه آنطور خوب در نمي آيد . حتي در ضرب المثل ها هم همين طور است . كلمه ي عربي قرآن معجزه است . كلمه فارسي معجزه نيست . منظور فصاحت و بلاغت است .   سوره ي الرحمن را ببينيد ، تمام آياتش با ان ختم ميشود. شعر هم نيست نصر است . سوره والضحي و ليل اذا سجي ... اين لطافت   نمي تواند در ترجمه ي آن باشد . باب شده است كه بعضي ها در خانه معناي فارسي آنرا مي خوانند . من مي گويم بروييد ياد بگيريد ، اين تنبلي است . ياد گرفتن قرآن كاري ندارد .  با عرق ايراني بودن هم منافاتي ندارد . اگر ما نماز را فارسي بخوانيم ، بهم ريختگي ايجاد ميشود . شما فكر كنيد در مسجدالحرام چند مليت مي آيد و هر مليت به زبان خودش نماز را بخواند . سرود نماد يك كشور است و بايد با همان زبان باشد . پس سرود دين هم بايد به يك زبان باشد . اگر اين زبان صعب و مشكل بود بله ولي واقعا مشكل نيست مخصوصا براي افراد تحصيل كرده . قرآن را عربي بخوانيد و ترجمه ي فارسي را بخوانيد . قرآن را بلند بخوانيد زيرا مي شنويد و نگاه هم ميكنيد . خودش ثواب دارد . تاثير قرآن در تمام جوانبش است .
 تلاوت احسن قرآن
 قرآن مي فرمايد : حق تلاوت را بجا بياوريد . از امام صادق (ع) پرسيدند كه حق تلاوت چيست ؟ مثلا مي گويند حق بازيگري را ادا نكردي ؟ حق سخنراني را ادا نكردي ؟   كلمه ي حق يعني نهايت . حق مجري گري را ادا كن يعني كم نگذار . حالا من مي خواهم حق قرآن را ادا كنم و مي خواهم تلاوت احسن بكنم البته هركس به حد توانش . اول اينكه آيات را به ترتيل بخواند يعني شمرده شمرده . بعضي ها نماز ميخوانند و انسان نمي فهمد چه مي گويد ؟ پيامبر شمرده و واضح صحبت ميكند . پس منظور شمرده ، شمرده خواند قرآن است .

امام رضا (ع) فرمود : من هر سه روز يك قرآن تلاوت مي كنم ولي مي توانم در يك روز هم اين كار را بكنم ولي مي خواهم دقت بيشتري بكنم . كمتر بخوانيد ولي حساب شده و دقيق . دومي اين است كه معناي آنرا بفهمد ، هركس در حد خودش .

سوم اين است احكام عملي قرآن را انجام بدهيد . مثل نماز و زكات . آيه خمس دستور شرعي است .

چهارم اين است كه شما هم وعده هاي قرآن را آرزو كن .

پنجم اين است كه آيات عذاب را به خدا پناه ببريد . ششم اين است كه از قصه هاي آن درس بگيريد . وقتي داستان يوسف و زليخا را مي گويد و مي گويد :جوان بود و خوشگل بود ولي او گناه نكرد و درهاي بسته را گشود . اي جوان ، يوسف از درهاي بسته گريخت و در خيابان رابطه گناه آلود انجام ميدهي . خدا از ايوب همه چيز را گرفت . چرا تا بچه ات مريض ميشود كفر ميگويي ؟ من بايد از جنگ هاي پيامبر درس صبر و بردباري بگيرم .

هفتم اين است كه اوامر قرآن را انجام بدهيد و نواهي آن را كنار بگذاريد . من در قرآن مي خوانم كه همديگر را مسخره نكنيد . بعد قرآن را مي بندم و ديگري را مسخره ميكنم . سوره ي حجرات مي گويد : بهم ديگر سوء ظن نداشته باشيد و تا تمام نشده مي گويم فكركنم به من چشمك زد ، منظورش من بودم . امام صادق (ع) مي فرمايد : حق تلاوت حفظ آيات نيست و بعضي ها حروف آنرا مي خوانند و حدودش را ضايع مي كنند . نكند قرآن شب احيا روي سرمان باشد ولي در طول سال آن را باز نكنيم . اگر اين كارها را نكنيم ، قرآن محجور ميشود و از ما شكايت ميكند .


مجموعه اي از آيات قرآن سخن از تدبر كرده است افلا يتذكرون القرآن ما قرآن را آسان كرديم براي پندگيري . تدبر در قرآن چند جور است . اديب ممكن است روي ادب قرآن تدبر كند. بگويد اين آيه عجب ادبياتي دارد . چقدر زيباست چه فصاحت و بلاغتي دارد . دانشمندي مسلمان شده بود و گفت : من روي تدبر آيه  نجعل العظامه : ما سر انگشتان را هم بر مي گردانيم . من ديدم 1400 سال پيش موضوع سر انگشتان مطرح شده است پس اين را بشر نگفته است  وحي است .  پس تدبر در علوم طبيعي آيات قرآن باعث اين جذب شده است . فارابي در مورد نحوه ي اثبات را ميگويد . تدبر در آيات سطوحي دارد . هر كس از نگاه خودش . يك فقيه با تدبر در آيات ، دهها نكته برداشت مي كند و اين كار بايد زمينه عمل هم بشود . نگاه سطحي به قرآن نداشته باشيد .

خدا در قرآن مي فرمايد : همه بايد تدبر كنند . ميشود از تلاش هاي ديگران هم استفاده كرد . تدبر شيخ طوسي را نگاه كنم و درس بگيرم ولي من خودم هم بايد در آيات تدبر كنم . به سوره نشرح فكر كنيد و تدبر كنيد و ببينيد كه خدا به پيامبر مي گويد كه ما به تو شرح صدر نداديم ؟ نمي گويد صلا ح نداديم . موسي مي خواهد پيش فرعون برود ، از خدا شرح صدر مي خواهد . شرح صدر وسيله ي جذب قلوب است ، وسيله ي مهربان شدن است . آقاي عزيز با خانمت شرح صدر داشته باش . كارمند با ارباب رجوعش شرح صدر داشته باشد . تفسير گزيده نمونه ، تفسير نور آقاي قرائتي . در يكسال اگر يك دور كامل تفسير را بخوانيد خيلي خوب است . كسانيكه احكام بلد نيستند اگر روزي سه تا احكام ياد بگيرند تا يكسال ديگر تمام احكام را ياد مي گيرد . تفسير موضوعي قرآن هم هست و كتاب اخلاق در قرآن هم كتاب خوبي است .
برچسب ها:

نظرات
يادداشتي ثبت نشده است.
ارسال نظر
نــــام :
پست الكترونيكي:
متن نظر :